Dostępne deklaracje zgłoszeniowe
Serwis pozwala wygenerować i wysłać w formie elektronicznej niżej wymienione deklaracje zgłoszeniowe:
- IWA – Informacja o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe
- ZAA – Adresy prowadzenia działalności gospodarczej przez płatnika składek
- ZBA – Informacja o numerach rachunków bankowych płatnika składek
- ZCNA – Zgłoszenie danych o członkach rodziny dla celów ubezpieczenia zdrowotnego
- ZFA – Zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek – osoby fizycznej
- ZIUA – Zgłoszenie zmiany danych identyfikacyjnych osoby ubezpieczonej
- ZPA – Zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek – osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej
- ZSWA – Zgłoszenie/zmiana danych o pracy w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze
- ZUA – Zgłoszenie do ubezpieczeń/zmiana danych osoby ubezpieczonej
- ZWPA – Wyrejestrowanie płatnika składek
- ZWUA – Wyrejestrowanie z ubezpieczeń
- ZZA – Zgłoszenie/zmiana danych do ubezpieczenia zdrowotnego
Generowanie nowej deklaracji
W ceku wygenerowania nowej deklaracji należy skorzystać z funkcji Nowa deklaracja w zakładce Deklaracje > Deklaracje ZUS zgłoszeniowe.
Po kliknięciu w przycisk Nowa deklaracja wyświetli się okno wyboru typu deklaracji. Jeśli deklaracja zgłoszeniowa dotyczy zatrudnionego pracownika, należy w polu Pracownik wybrać z listy pracownika, którego deklaracja będzie dotyczyć. W takim przypadku należy pamiętać, aby wcześniej w/w pracownik został dodany do Rejestru pracowników w zakładce Pracownicy.
Po kliknięciu Zapisz deklaracja zostanie wygenerowana i dodana do Rejestru deklaracji zgłoszeniowych ZUS. W trybie edycji deklarację można uzupełnić o brakujące dane. Należy pamiętać o zapisaniu wprowadzonych zmian.
Wysyłka deklaracji
W celu wysłania wygenerowanej i uzupełnionej deklaracji należy skorzystać z funkcji Wyślij do ZUS. W tym celu należy zaznaczyć wysyłaną deklarację, a następnie kliknąć w przycisk Wyślij do ZUS. Po kliknięciu wyświetli się okno dialogowe, w którym należy potwierdzić chęć wysyłki deklaracji w wersji elektronicznej. Po potwierdzeniu proces wysyłki deklaracji zostanie rozpoczęty. O statusie wysyłki świadczy informacja zawarta w kolumnie Status w Rejestrze deklaracji zgłoszeniowych.
Czas trwania wysyłki jest uzależniony od obciążenia systemu informatycznego ZUS i może potrwać od kilkunastu sekund do kilku godzin. Zwykle trwa około minuty. Po zleceniu wysyłki można się wylogować z systemu. Obsługa procesu wysyłki deklaracji jest niezależna od sesji użytkownika w TaxWeb.
Jeśli deklaracja zostanie skutecznie dostarczona do ZUS, to status wysyłki zostanie zmieniony na Potwierdzone – Przyjęto. Dla deklaracji o takim statusie możliwe jest pobranie i wydrukowanie Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO), które wraz z kopią deklaracji zgłoszeniowej należy wpiąć do segregatora jako dowód dostarczenia deklaracji do ZUS.
Po wysłaniu modyfikacja zawartości deklaracji jest niemożliwa. W celu modyfikacji zgłoszenia do ZUS, należy wygenerować nową deklarację z poprawnymi danymi i wysłać ponownie do ZUS.