1. W REJESTRZE PRZYCHODÓW w przycisku rozwijanym DODAJ PRZYCHÓD lub +DODAJ w górnej belce ekranu należy wybrać typ dokumentu przychodowego, którym chcemy zaksięgować przychód:
- Faktura VAT
- Faktura VAT zaliczkowa
- Faktura VAT końcowa
2. Na formularzu nowej faktury w polu SCHEMAT KSIĘGOWY należy wybrać pozycję VAT W DACIE WYSTAWIENIA FAKTURY.
3. W sekcji POZYCJE FAKTURY:
- w kolumnie NAZWA PRODUKTU/USŁUGI powinna być zawarta informacja o okresie rozliczeniowym, w którym została świadczona usługa (np. „Stała usługa prawna za sierpień 2016”);
- w kolumnie STAWKA należy wybrać stawkę VAT 23%.
4. Po wypełnieniu formularza należy zapisać zmiany. Po zapisaniu dokument zostanie automatycznie zaksięgowany w księgach rachunkowych w zakładce EWIDENCJE.
Sposób zaksięgowania w przychodu w księgach rachunkowych
1. Kwota netto zostanie zapisana w KPiR w kolumnie nr 7 – WARTOŚĆ SPRZEDANYCH TOWARÓW I USŁUG z datą wpisaną na fakturze w polu DATA SPRZEDAŻY.
2. Jeśli przedsiębiorca rozlicza podatek dochodowy ryczałtem kwota netto zostanie zarejestrowane w EWIDENCJI SPRZEDAŻY z datą określoną w polu DATA SPRZEDAŻY.
3. Kwota netto i VAT zostaną zarejestrowane w EWIDENCJI VAT SPRZEDAŻY z datą określoną w polu DATA WYSTAWIENIA.
4. Kwoty na fakturze zostaną zarejestrowane deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym wystawiono fakturę (np. za sierpień lub III kwartał, jeśli fakturę wystawiono w sierpniu). Dla stawki 23% kwota netto zostanie zapisana w polu 19, VAT w polu 20.
Usunięcie faktury z ksiąg rachunkowych (wyksięgowanie)
Usunięcie faktury funkcją USUŃ spowoduje również automatyczne usunięcie wpisów do ksiąg rachunkowych. Zapisanie zmian w trybie edycji powoduje również zmianę wpisów w księgach rachunkowych.