Krok 1. Zaksięgowanie wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, odliczenie naliczonego VAT
- Zakup środka trwałego (poza pojazdami), jeśli wartość netto kasy fiskalnej przekracza 3 500 zł (KŚT 669 lub 491) lub
- Zakup wyposażenia, jeśli wartość netto kasy fiskalnej jest wynosi poniżej 3 500 zł.
- zaksięgowanie kwoty VAT w Ewidencji VAT zakupów z datą otrzymania faktury,
- dodanie nowej pozycji do Ewidencji środków trwałych,
- utworzenie planu amortyzacji, pierwszy odpis amortyzacyjny zostanie dokonany w następnym okresie rozliczeniowym.
- zaksięgowanie kwoty netto w KPiR lub Ewidencji przychodów z datą wystawienia faktury (w przypadku podatników zwolnionych VAT zaksięgowana zostanie kwota brutto wydatku),
- zaksięgowanie kwoty VAT w Ewidencji VAT zakupów z datą otrzymania faktury (dotyczy tylko czynnych podatników VAT),
- dodanie nowej pozycji do Ewidencji wyposażenia.
Krok 2. Skorzystanie z ulgi VAT.
- odliczenia od podatku VAT naliczonego 90% kwoty netto zakupu kasy lub drukarki fiskalnej, lecz nie więcej niż 700 zł lub
- zwrotu w/w kwoty na rachunek bankowy, jeśli VAT naliczony jest mniejszy od VAT należnego.
- w przypadku rozliczeń miesięcznych VAT wnioskowana w deklaracji VAT-7 kwota zwrotu nie może być większa niż 25% kwoty przysługującej do zwrotu, jednak nie więcej niż 175 zł,
- w przypadku rozliczeń kwartalnych VAT kwota wnioskowana zwrotu nie może być większa niż 50% kwoty przysługującej do zwrotu, jednak nie więcej niż 350 zł.
Wymagane czynności związane z zakupem kasy (drukarki) fiskalnej
W pierwszej kolejnności należy w urzędzie skarbowym złożyć pisemne zgłoszenie do naczelnika. Zgłoszenie powinno zawierać liczbę użytkowanych kas rejestrujących oraz miejsce użytkowania tych kas. Musimy to wykonać najpóźniej dzień przed fiskalizacją urządzenia. Jeśli przewidujemy, iż w najbliższym czasie w naszej firmie pojawią się kolejne kasy fiskalne, warto od razu zgłosić większą liczbę urządzeń.
Następnie należy rozpoczść ewidencjonowanie obrotu i kwot podatków powinno mieć miejsce nie później, niż we wskazanych przez ustawodawcę terminach.
W ciągu 7 dni od dnia fiskalizacji naszego urządzenia powinniśmy ponownie zgłosić ten fakt do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Otrzymamy wtedy numer ewidencyjny kasy fiskalnej, który powinniśmy nanieść na urządzenie.
Aby poprawnie rozliczyć w koszty zakup kasy fiskalnej oraz skorzystać z przysługującej ulgi konieczne jest posiadanie dowodu zapłaty całej należności za kasę fiskalną.