Zwrot wydatków na zakup kasy fiskalnej

 
Aby rozliczyć wydatek poniesiony na zakup kasy lub drukarki fisklanej i skorzystać z należnej ulgi VAT (90% wartości netto, nie więcej jednak niż 700 zł) należy wykonać dwa proste kroki. 

Krok 1. Zaksięgowanie wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, odliczenie naliczonego VAT

Dodaj fakturę za zakup kasy fiskalnej  do systemu jako nowy wydatek ze schematem księgowym:
  • Zakup środka trwałego (poza pojazdami), jeśli wartość netto kasy fiskalnej przekracza 3 500 zł (KŚT 669 lub 491) lub

taxweb serwis on-line księgowości

 

  • Zakup wyposażenia, jeśli wartość netto kasy fiskalnej jest wynosi poniżej 3 500 zł.

taxweb serwis on-line do faktur i księgowości

 
Wymienione wyżej kwoty powinny być wartościami brutto w przypadku przedsiębiorców zwolnionych z podatku VAT.
 
W przypadku dodawania środka trwałego zapisanie wydatku spowoduje:
  • zaksięgowanie kwoty VAT w Ewidencji VAT zakupów z datą otrzymania faktury,
  • dodanie nowej pozycji do Ewidencji środków trwałych,
  • utworzenie planu amortyzacji, pierwszy odpis amortyzacyjny zostanie dokonany w następnym okresie rozliczeniowym.
 
W przypadku dodawania nowego wyposażenia zapisanie wydatku spowoduje:
  • zaksięgowanie kwoty netto w KPiR lub Ewidencji przychodów z datą wystawienia faktury (w przypadku podatników zwolnionych VAT zaksięgowana zostanie kwota brutto wydatku),
  • zaksięgowanie kwoty VAT w Ewidencji VAT zakupów z datą otrzymania faktury (dotyczy tylko czynnych podatników VAT),
  • dodanie nowej pozycji do Ewidencji wyposażenia.
 

Krok 2. Skorzystanie z ulgi VAT.

Przy zakupie kasy lub drukarki fiskalnej przedsiębiorca ma możliwość skorzystania z dodatkowej ulgi w postaci: 
  • odliczenia od podatku VAT naliczonego 90% kwoty netto zakupu kasy lub drukarki fiskalnej, lecz nie więcej niż 700 zł lub
  • zwrotu w/w kwoty na rachunek bankowy, jeśli VAT naliczony jest mniejszy od VAT należnego.
Podatnicy zwolnieni z podatku VAT wnioskują zwrot ulgi na rachunek bankowy.
 
Korzystniej jest odliczyć wspomnianą ulgę od VAT należnego (od przychodów), ponieważ można wtedy odliczyć od razu całą kwotę (90% wydatku netto). Aby to zrobić należy w trybie edycji wygenerowanej deklaracji VAT-7 wpisać kwotę odliczenia do pola nr 52. Kwota odliczenia nie może być większa  niż wynosi różnica pomiędzy VAT należnym i naliczonym. Jeśli różnica pomiędzy VAT należnym i naliczonym jest mniejsza od kwoty odliczenia za zakup kasy, to pozostałą część kwoty można odliczyć w kolejnym okresie rozliczeniowym (miesiącu/kwartale).) 
 
Jeśli VAT należny (od wydatków) przewyższa VAT naliczony (od przychodów) i w kolejnych miesiącach sytuacja się nie zmieni, to można wnioskować o zwrot wydatkowanej kwoty na rachunek bankowy. W tym celu w trybie edycji deklaracji VAT-7 należy wpisać wnioskowaną kwotę do zwrotu do pola nr 55. Uwaga, taki zwrot podlega ograniczeniom:
  • w przypadku rozliczeń miesięcznych VAT wnioskowana w deklaracji VAT-7 kwota zwrotu nie może być większa niż 25% kwoty przysługującej do zwrotu, jednak nie więcej niż 175 zł,
  • w przypadku rozliczeń kwartalnych VAT kwota wnioskowana zwrotu nie może być większa niż 50% kwoty przysługującej do zwrotu, jednak nie więcej niż 350 zł.
Z powyższego wynika, że zwrot przysługującej kwoty na rachunek bankowy może odbywać się przez 4 miesięczne okresy rozliczeniowe, lub 2 kwartalne okresy rozliczeniowe.  
 
 

Wymagane czynności związane z zakupem kasy (drukarki) fiskalnej

W pierwszej kolejnności należy w urzędzie skarbowym złożyć pisemne zgłoszenie do naczelnika. Zgłoszenie powinno zawierać liczbę użytkowanych kas rejestrujących oraz miejsce użytkowania tych kas. Musimy to wykonać najpóźniej dzień przed fiskalizacją urządzenia. Jeśli przewidujemy, iż w najbliższym czasie w naszej firmie pojawią się kolejne kasy fiskalne, warto od razu zgłosić większą liczbę urządzeń.

Następnie należy rozpoczść ewidencjonowanie obrotu i kwot podatków powinno mieć miejsce nie później, niż we wskazanych przez ustawodawcę terminach.

W ciągu 7 dni od dnia fiskalizacji naszego urządzenia powinniśmy ponownie zgłosić ten fakt do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Otrzymamy wtedy numer ewidencyjny kasy fiskalnej, który powinniśmy nanieść na urządzenie.

Aby poprawnie rozliczyć w koszty zakup kasy fiskalnej oraz skorzystać z przysługującej ulgi konieczne jest posiadanie dowodu zapłaty całej należności za kasę fiskalną.

 
 
 
 
 
 
Scroll Up