05 sty 2017

Obniżenie limitu transakcji bezgotówkowych w 2017 roku

taxweb serwis on-line do faktur i księgowości

Najważniejsze informacje

Transakcje o wartości od 15 000 zł zawarte od 1 stycznia 2017 roku muszą być opłacone za pośrednictwem rachunku płatniczego. Dotyczy to transakcji pomiędzy przedsiębiorcami (zarówno krajowymi jak i zagranicznymi). Do końca 2016 roku limit transakcji bezgotówkowych wynosił 15 000 EUR, a więc kierując sie kursem euro wobec złotówki limit został zmniejszony ponad 4-krotnie.

W przypadku niezastosowania się do w/w przepisu karany jest kupujący. Kara polega na odebraniu możliwości zaliczenia w koszty podatkowe wydatku w tej części, w jakiej był zapłacony bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

 

Uwaga! Limit dotyczy nie pojedynczej płatności, ale całej transakcji. Oznacza, to płatność w ratach, rozbicie transakcji na kilka faktur nie zwalnia kupującego od konieczności dokonania wszystkich płatności za pośrednictwem rachunku bankowego, jeśli wartość całej transakcji (suma wydatków) przekroczy 15 000 zł

 

Konsekwencje nie zastosowania się do nowego limitu

Przedsiębiorcy, którzy mimo wszystko zaliczą transakcję opłaconą gotówką do kosztów uzyskania przychodów, której wartość będzie przekraczać 15 000 zł, będą zmuszeni do:

  • obniżenia o kwotę płatności gotówkowej ponad limit 15 000 zł kosztów działalności, lub
  • zwiększenia przychodów (za pomocą dokumentu księgowego) o tę wartość, jeśli kosztów działalności nie będą mogli zmniejszyć.

Jak wynika z ustawy, limit transakcji bezgotówkowych dotyczy również przypadków, gdy:

  • przedsiębiorca nabywa lub wytwarza środki trwałe lub wartości niematerialne lub prawne – amortyzacji nabytego środka trwałego o wartości początkowej powyżej 15 000 zł opłaconego gotówką nie można zaliczyć w koszty prowadzenia działalności w części wartości przekraczającej limit,
  • płatność została dokonana po zmianie formy opodatkowania na ryczałt, czyli przedsiębiorca zmienił formę działalności, a następnie dokonał zbyt dużej płatności gotówkowej za fakturę zaksięgowaną według poprzedniej formy opodatkowania. W takiej sytuacji przedsiębiorca musi skorygować dokumenty podatkowe wstecz,
  • przedsiębiorca dokonał zbyt dużej płatności gotówką, a następnie postawił działalność w stan likwidacji – w takiej sytuacji będzie musiał korygować dokument z roku, w którym do likwidacji doszło.

 

Przepisy przejściowe

Nowe przepisy weszły z dniem 1 stycznia 2017 r. Nie obejmują one płatności, wynikających z transakcji zawartych przed wejściem w życie ustawy. A więc po 1 stycznia 2017 roku nadal można dokonywać płatności gotówką za transakcje o wartości do 15 000 EUR, jeśli jest to  zapłata związana z umową zawartą w 2016 roku.

 

Wpływ zmian na podatek VAT

W przypadku, gdy faktura VAT zostanie opłacona w sposób niezgodny z limitem transakcji bezgotówkowych, to zwrot różnicy podatku naliczonego nad należnym w przyspieszonym 25-dniowym terminie nie jest możliwy. Wynika to z konieczności opłacenia wszystkich faktur dokumentujących należności w sposób zgodny z art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

 

 

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Scroll Up