Wysyłka deklaracji podatkowych do urzędu skarbowego

Informacje ogólne

Serwis TaxWeb jest zintegrowany z system informatycznym Ministerstwa Finansów. Integracja ta pozwala na wysyłkę  w wersji elektronicznej deklaracji podatkowych bezpośrednio z serwisu. Wysyłka deklaracji drogą elektroniczną z serwisu w sensie prawnym jest równoznaczna z wysyłką wersji papierowej za pośrednictwem Poczty Polskiej, osobistym dostarczeniem do Urzędu Skarbowego.

Metody wysyłki deklaracji

Wysyłka deklaracji droga elektroniczną jest dostępną za pomocą jednej z dwóch metod:

  • Metoda 1 – przez podanie danych weryfikujących podatnika – ta metoda nie wymaga posiadania własnego podpisu elektronicznego i upoważniania przedstawiciela właściciela serwisu TaxWeb, lecz wymaga podania danych weryfikujących w oknie wysyłki deklaracji, np przychód za przedostatni rok podatkowy podczas każdej wysyłki deklaracji;
  • Metoda 2 – przez upoważnienie przedstawiciela właściciela serwisu TaxWeb – ta metoda również nie wymaga posiadania własnego podpisu elektronicznego.

Aby skorzystać z Metody 2 niezbędne jest upoważnienie przedstawiciela firmy Forca Sp. z o.o. – właściciela i operatora serwisu TaxWeb.pl – do wysyłania deklaracji w imieniu przedsiębiorcy. Deklaracje w trakcie  wysyłki do Urzędu Skarbowego są potwierdzane imiennym kluczem zaufania publicznego przedstawiciela firmy Forca Sp. z o.o. Upoważnienia dokonuje się przez dostarczenie do biura podawczego stosownego Urzędu Skarbowego wypełnionego druku UPL-1. Odwołania upoważnienia można dokonać w każdej chwili za pomocą druku OPL-1. Z doświadczenie wiemy, że zarejestrowanie upoważnienia UPL-1 przez Urząd Skarbowy w systemie informatycznym trwa około 3 dni.

Druk UPL-1 jest do pobrania w zakładce Ustawienia > e-Deklaracje.

Po dostarczeniu upoważnienia na druku UPL- do Urzędu Skarbowego należy potwierdzić ten fakt w systemie zaznaczając checkbox Dostarczyłem/am do US upoważnienie UPL-1 w zakładce Ustawienia > e-Deklaracje.   Bez tego potwierdzenia funkcje wysyłki deklaracji podatkowych nie będą dostępne.

Wysyłka deklaracji

W celu wysłania wygenerowanej deklaracji podatkowej należy skorzystać z funkcji Wyślij do urzędu, która jest dostępna w zakładkach:

  • Deklaracje > Deklaracje VAT,
  • Deklaracje > Podatek dochodowy (deklaracje roczne).

oraz bezpośrednio w kartach deklaracji podatkowych w przycisku rozwijanym Akcje.

Wysyłając deklarację z poziomu rejestru deklaracji należy zaznaczyć wysyłaną deklarację, a następnie kliknąć w przycisk Wyślij do urzędu. Po kliknięciu wyświetli się okno dialogowe, w którym należy potwierdzić chęć wysyłki deklaracji w wersji elektronicznej. Po potwierdzeniu proces wysyłki deklaracji zostanie rozpoczęty. O statusie wysyłki świadczy informacja zawarta w kolumnie Status.

Czas trwania wysyłki jest uzależniony od obciążenia systemu informatycznego US i może potrwać od kilkunastu sekund do kilku godzin. Zwykle trwa około minuty. Po zleceniu wysyłki można się wylogować z systemu. Obsługa procesu wysyłki deklaracji jest niezależna od sesji użytkownika w TaxWeb.

Jeśli deklaracja zostanie skutecznie dostarczona do US, to status wysyłki zostanie zmieniony na Potwierdzone – Przyjęto. Dla deklaracji o takim statusie możliwe jest pobranie i wydrukowanie Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO), które wraz z kopią deklaracji podatkowej należy wpiąć do segregatora jako dowód dostarczenia deklaracji do US.

Po wysłaniu deklaracji modyfikacja jej zawartości jest niemożliwa. W celu modyfikacji deklaracji podatkowej, należy wygenerować korektę deklaracji VAT-7 lub w pozostałych deklaracjach oznaczyć deklaracje jako korektę zeznania i wysłać ponownie do US.

Scroll Up