01 paź 2015

Akta osobowe – obowiązki pracodawcy

taxweb serwis on-line do faktur

Zatrudnianie pracowników wiąże się z obowiązkiem przetrzymywania i strzeżenia danych osób, z którymi przedsiębiorca zawiera umowy. Ten obowiązek ciąży na każdym przedsiębiorcy, który zatrudnia osoby fizyczne – bez względu na rodzaj działalności gospodarczej czy typ umowy.

 

Czego pracodawca może żądać

Prowadząc rekrutację na konkretne stanowisko od potencjalnego pracownika można zażądać niemal każdego dokumentu od aktu urodzenia przez zaświadczenie o niekaralności po książeczkę wydawaną przez SANEPID. Pracodawca nie może wymagać informacji stanowiących sferę dóbr osobistych. Oznacza to, że osoba prowadząca rekrutację nie powinna zadawać pytań i żądać dokumentów dotyczących np: stanu zdrowia, planów związanych z macierzyństwem, poglądów politycznych i religijnych czy orientacji seksualnej. W każdej sytuacji pracodawca może żądać:

  • kwestionariusza osobowego wraz fotografią,
  • świadectw pracy,
  • świadectw ukończenia szkół i odbytych szkoleń lub kursów,
  • dokumentów potwierdzających kwalifikacje np. prawo jazdy lub licencja księgowego.

W niektórych sytuacjach pracodawca ma obowiązek wymagać:

  • zaświadczenia o niekaralności,
  • orzeczenia lekarskiego,
  • zaświadczenia o przysługującej rencie i stopniu niezdolności do wykonywania pracy (grupa inwalidzka).

 

Zawartość akt

Pracodawca zobowiązany jest założyć i prowadzić dla każdej zatrudnionej osoby akta osobowe – dane związane z pracownikiem, jego dokumenty, historie stosunku służbowego. Akta dzielą się na 3 części:

  • dokumenty i informacje z okresu rekrutacji,
  • dokumenty i informacje z okresu stosunku pracy,
  • dokumenty i informacje związane zakończeniem stosunku pracy.

 

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Scroll Up